بلاگ

اسپانسری شرکت‌های استارت آپ چیست؟

Sponsorship of start-up companies

نگاهی به مفهوم اسپانسری شرکت های استارت آپ

اسپانسری شرکت های استارت آپ و نوپا نقش مهمی در اکوسیستم کارآفرینی دارد. این کار کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران جدید بتوانند مراحل اولیه و چالش‌برانگیز رشدشان را طی کنند. این حمایت مالی می‌تواند به اشکال مختلف از جمله سرمایه گذاری‌های مالی، مشاوره و فراهم کردن دسترسی به شبکه‌ها و منابع باشد. آن‌ها به استارت آپ‌ها کمک می‌کنند تا سریع‌تر به اهدافشان دست یابند. در این مقاله شرکت سرمایه گذاری ایکس اینوستیا، قصد داریم به اختصار مفهوم، مزایا، چالش‌ها و بهترین روش‌های حمایت از شرکت های استارت آپ را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

انواع روش‌های اسپانسری شرکت های استارت آپ کدامند؟

مهم‌ترین روش‌های این کار را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

حمایت مالی

حمایت مالی از شرکت‌های نوپا و مستعد به‌عنوان روش پذیرفته شده جهانی جهت اسپانسری می‌تواند بسیار کاربردی و مؤثر باشد. اشکال چنین حمایتی را در ادامه می‌خوانید.

  • سرمایه گذاری‏ مرحله کشت ایده (Seed Funding): عبارت است از تأمین سرمایه اولیه جهت حمایت کردن از کسب و کار در مرحله نوپای آن. این کار را غالباً برای توسعه محصول، تحقیقات بازار و تلاش‌های اولیه بازاریابی انجام می‌دهند.
  • سرمایه گذاری خطرپذیر یا جسورانه (Venture Capital): در این روش اسپانسری شرکت های استارت آپ، شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر سرمایه لازم را فراهم می‌کنند. این کار معمولاً در ازای برخورداری از حقوق صاحبان سهام و با هدف بهبود مقیاس‌پذیری عملیات و رشد سرمایه گذاری انجام می‌شود.
  • کمک‌های مالی و مسابقات استارتاپی: بودجه غیرکاهشی که از طریق کمک‌های بلاعوض سازمان‌های دولتی یا برنده‌های مسابقات استارت آپ فراهم می‌شود.

مشاوره

اسپانسری شرکت های استارت آپ می‌تواند از طریق مشاوره به روش‌های زیر انجام شود.

  • توسط شتابدهنده‌ها و انکوباتورها: عبارت است از برنامه‌هایی که در طی آن‌ها خدمات مربیگری، فضای اداری و منابع لازم را در ازای دریافت حقوق صاحبان سهام یا هزینه‌های مربوطه ارائه می‌دهند.
  • به‌وسیله کارشناسان صنعت: متخصصان باتجربه‌ای که راهنمایی‌های راهبردی ارائه می‌دهند و به استارت آپ‌ها کمک می‌کنند تا از دام‌های رایج این کار اجتناب کنند و تصمیماتی آگاهانه بگیرند.

دسترسی به شبکه‌ها

یعنی معرفی کردن مشتریان، شرکا و سرمایه‌گذاران بالقوه به شرکت‌های استارتاپی که می‌توانند رشد کسب و کار را تسهیل کنند. همچنین، این کار ارتباط با سایر کارآفرینان و استارت آپ‌هایی را در بر می‌گیرد که از همان برنامه شتابدهنده یا انکوباتور استفاده کرده‌اند.

فراهم‌سازی منابع و امکانات زیرساختی

در این روش، فضای کاری فیزیکی همراه با  امکاناتی مانند اتاق جلسات، اینترنت پرسرعت و پشتیبانی اداری فراهم می‌شوند. ممکن است برای اسپانسری شرکت های استارت آپ، دسترسی به نرم‌افزار، سخت‌افزار و تخصص فنی نیز فراهم شوند که برای توسعه محصول حیاتی هستند.

بازاریابی و تبلیغات

اسپانسرها معمولاً به استارت آپ‌ها برای دیده شدن از طریق برندسازی مشترک، قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها و مشارکت کردن در رویدادهای صنعتی کمک می‌کنند. از طرفی، دسترسی داشتن به پایگاه مشتریان مجموعه اسپانسر برای ایجاد کشش اولیه محصولات یا خدمات شرکت‌های استارتاپی می‌تواند مفید باشد.

Sponsorship

اسپانسری شرکت های استارت آپ چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای این کار به‌ویژه برای شرکت‌های نوپا به شرح زیر هستند.

  • ثبات مالی: دسترسی به منابع مالی تضمین می‌کند که استارت آپ‌ها بتوانند بر توسعه محصول و ورود به بازار بدون فشار مداوم مسائل مربوط به جریان نقدی تمرکز کنند.
  • تسریع رشد: ارائه راهنمایی و مشاوره به استارت آپ‌ها کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های رشد کسب و کارشان را سپری کنند. این کار شرایط توسعه سریع‌تر و پایدارتر آن‌ها را فراهم می‌کند.
  • ارتقای اعتبار: ارتباط داشتن با حامیان معتبر، اعتبار یک استارت آپ را ارتقا می‌دهد و جذب سرمایه‌گذاران و مشتریان بیشتر را آسان‌تر می‌کند.
  • بهینه‌سازی منابع: دسترسی داشتن به منابع فیزیکی و فنی باعث می‌شود تا استارت آپ‌ها با بهینه‌سازی عملیاتشان، هزینه‌های سربار را کاهش دهند.
  • دسترسی به بازار: اسپانسرهای مالی می‌توانند ورود به بازارهای جدید را به پشتوانه تخصصشان تسهیل و جذب مشتری و درآمدزایی را تسریع کنند.

چالش‌های بر سر راه اسپانسری شرکت های استارت آپ کدامند؟

شرکت‌های حامی معمولاً حمایت‌های مالی را در ازای داشتن حقوق صاحبان سهام ارائه می‌دهند که منجر به کاهش احتمالی سهام مالکیت مؤسسین استارتاپ‌ها می‌شود. از سوی دیگر، حصول اطمینان از همسویی منافع حامی با منافع شرکت استارت آپ می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ به‌ویژه در صورتی‌که اسپانسر اهداف راهبردی متفاوتی را دنبال کند. اتکای بیش از حد به حامیان مالی هم ممکن است منجر به عدم خودکفایی شود و کار مستقل را برای استارت آپ‌ها دشوار کند. به مسائل باید مدیریت مؤثر منابع فراهم شده توسط حامیان مالی را نیز بیفزایید که سوء استفاده یا استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌ها شود.

نتیجه‌گیری

اسپانسری شرکت های استارت آپ را باید تلاشی چندوجهی بدانیم که پشتیبانی مهمی را در ابعاد مالی، مشاوره، شبکه‌سازی و منابع فراهم می‌کند. با وجود مزایای فراوان این کار جهت ارتقای رشد و اعتبار شرکت‌های نوپا، نباید از چالش‌های آن غافل شویم. این چالش‌ها مدیریت دقیق و همسویی راهبردی را می‌طلبند. ما در شرکت سرمایه گذاری ایکس اینوستیا همراهتان هستیم تا مسیر توسعه‌تان را با به‌کارگیری بهترین شیوه‌ها و تقویت روابط مشترک هموار کنیم.

منابع

Related Articles

Image